A határokat azért alkotják, hogy megóvják őket maguktól – a fiatalok azonban sokszor úgy döntenek, hogy érdemes átlépni ezeken a határokon, hogy kipróbálják, meddig lehet elmenni. A felnőtté váláshoz hozzátartozik a határok feszegetése. Hogyan reagálnak ezekre a próbálkozásokra a felnőttek? A Magyar Református Nevelés 2012. évi 4. számából mindez kiderül.
A határokat azért alkotják, hogy megóvják őket maguktól – a fiatalok azonban sokszor úgy döntenek, hogy érdemes átlépni ezeken a határokon, hogy kipróbálják, meddig lehet elmenni. A felnőtté váláshoz hozzátartozik a határok feszegetése, az a gyanúsabb, ha egy kamasz beletörődve elfogadja a szülők, az iskola által meghatározott kereteket. Hogyan reagálnak ezekre a próbálkozásokra a felnőttek, van-e stratégiájuk a szolidabb és a radikálisabb határátlépések kezelésére? A Magyar Református Nevelés 2012. évi 4. számában lelkész, addiktológus, tanár, szülő, osztja meg velünk gondolatait, számol be tapasztalatairól.
Bölcsföldi András a határ és a határtalanság kérdéséről elmélkedik számos irodalmi, filmes és személyes példát hozva megfordítja a kérdést: tényleg baj az, ha átlépjük a határokat?
Márkus Gábor gyülekezet és iskola hatósugarát, erőterét hasonlítja össze írásában, és ír arról, milyen céljai, lehetőségei vannak az oktatási intézménynek a gyülekezettel közös munkára, hol találja meg a fiatal a gyülekezetélményt.
Az iskola fizikai határait a kerítés jelzi, az egymás közötti kapcsolatot a házirend szabályozza. Kálmán Attila igazgató úr a tatai gimnázium sajátosságait bemutató írásában a szabályrendszer kialakulásáról és folyamatos alakulásáról is ír.
Mit és mennyit isznak a mai tizenévesek, változtak-e az alkohol-, drogfogyasztási szokások, milyen kockázatai vannak a szerfogyasztásnak és mit tehet a szülő? Friss, európai felmérések alapján közöl megdöbbentő adatokat Koós Tamás a magyarországi állapotokról.
A kiskunhalasi református gimnáziumban vezették be először az önkéntes drogszűrő programot az országban. Ennek egyik kezdeményezője volt Csányi Ágnes, aki írásában lerombol egy illúziót is: a református iskolás diákok sem angyalok.
Gondos Attila és Bartos Bea szülői szemszögből mutatják be egy református diák határfeszegetéseit, és osztják meg tapasztalataikat arról, miként lehet szeretettel megóvni a tizenéveseket a nagyobb kilengésektől.
A Szívnyitogató című összeállítás három szerzője a szeretet és a nevelés témakörét igyekszik jobban megvilágítani. Dr. Kis Médea Csikesz Sándor katechézisét mutatja be, Bacsa Éva Erich Fromm alapján ír a szeretet elméletéről és gyakorlatáról, Patainé Szövetes Etelka pedig egy gyakorló tanító, igazgatóhelyettes szemszögéből beszél egy református iskola indulásának első évtizedéről, hogyan sikerült kialakítani a református identitást, miben tudnak többet adni a diákoknak, szülőknek, tanároknak, mint egy önkormányzati iskola.
A Beszámoló rovatban az internátusi nevelők tréningjéről és egy kolozsvári tanító-továbbképzésről olvashatunk. Könyvajánlónkban pedig az Illik, nem illik? és a Gyerekhatárok című könyveket mutatjuk be.
A Magyar Református Nevelést a kiadó elérhetőségein lehet megrendelni. Ugyanitt korábbi számok megrendelésére és előfizetésre is van lehetőség.
Cím: 1146 Budapest Abonyi u. 21., Tel./Fax: 06-1-351-9842, E-mail: pompor.zoltan@reformatus.hu
Dr. Pompor Zoltán, szerkesztő