Legyünk mi is vízcseppek!

Rácsodálkozni Isten jelenlétére egy banánosdoboznyi kacat segítségével? Az örök kíváncsi és kísérletező Mészáros Péter fizika–informatika szakos tanár bemutatóin ez lehetséges. A pedagógus a hit és tudomány összefüggéseit jeleníti meg látványos fizika kísérletekkel a legkülönbözőbb helyszíneken. Küldetésének tekinti, hogy a fizikát élménydúsan, érthetően, a lelkünket is gazdagítva ismertesse meg.

– Kísérletező fizikatanár vagyok, a kézzelfogható, elvégezhető, élményszerű oktatást helyezem a középpontba. Természetesen szükség van az elméletre és a diákok számonkérésére is, de a fizikában nem csak a számolás a fontos. Fizika nem csupán a tanórán, a tankönyvben és krétaporszagú feladatokban szerepel, hanem a világunkban mindenhol, amelyre érdemes újra és újra rácsodálkoznunk. A mi feladatunk megtanítani erre a diákokat, és buzdítom a közönséget is, amelynek a kísérleteket bemutatom – kezdi Mészáros Péter, miután kipakoltuk és elrendeztük az interjú kedvéért rögtönzött kísérleti bemutató eszközeit, amelyek többnyire beleférnek egy közepes méretű papírdobozba. A mostani alkalommal tűztornádó és lézernyaláb megjelenítése volt „műsoron” a Győr-szabadhegyi Református Egyházközség templomában, ahol a gyülekezet presbitereként szolgál a pedagógus.

Mészáros Péter fizikatanár 2025, borítókép (f.Magyaródi Milán)

Mészáros Péter beceneve Fifikus Fizikus, amely elnevezés még ELTE-s egyetemista időszakából ered, ahol mindenféle fifikus-fizikus feladatsorokat csináltak és rendezvényeket szerveztek. Később, a győri Mobilis élményközpontban szerveztek fifikus-fizikus táborokat, szakkört, rendezvényeket, eseményeket, innen ragadt rá a név

Mészáros Péter kiemeli: Isten annyira szeret minket, hogy szép rendezett világot adott nekünk, amely törvények és szabályok szerint működik. Megadja azt a lehetőséget is, hogy kérdezzük őt a természet csodáiról, amire olykor lassan és csöndben, de mindig megnyugtatóan válaszol. – Nekünk, természettudósoknak is az a feladatunk, hogy kérdezzünk; én kísérletekkel teszem ezt. Ki, hogyan és miért rendezte így a világunkat? A válaszokat kutatva Isten csodáira lelhetünk. A fizikaórákon is valós jelenségeket és folyamatokat vizsgálunk a rendelkezésünkre álló eszközökkel. A kézzelfogható, látható jelenségekről beszélgetünk. Az, hogy kísérletekben modellezem ezeket, élményt nyújt mindannyiunknak, és így jobban megismerhetjük a világ működését – hangsúlyozza a pedagógus.

A fizikatanár a pedagógusok egyik legfontosabb feladatának tekinti, hogy a diákokat a kérdezés képességére és bátorságára nevelje, mert jó kérdésekre kapunk jó válaszokat. – A kérdéseink is jellemzik a gondolkodásunkat. Mindig elmondom a diákoknak, hogy nem csak jó válaszokra adok pluszpontokat, ötöst, hanem arra is, ha valaki jó kérdést tesz fel. Lehet, hogy én sem tudok rá válaszolni, de már a kérdésfeltevés is megérdemli az értékelést. Az a célom, hogy a tanulók csodálkozzanak rá a világra, merjenek kételkedni, legyenek kíváncsiak, tegyenek fel kérdéseket. Értelmes kérdésekre értelmes válaszokat kapunk a természettől, végső soron a Jóistentől – fejti ki.

„Minden összefügg mindennel”

Különleges élmény, hogy hétköznapi eszközök megfelelő alkalmazásával milyen különleges jelenségeket lehet bemutatni, ha valaki tudja, hogy ezeket miként alkalmazzuk. Mészáros Péter jelszava, hogy minden összefügg mindennel, különösen a fizikával. Hozzáfűzi: hitünk alapvető kérdéseitől kezdve a tegnap esti meccsen át a késő vonatokig minden összefügg a fizika törvényeivel, amire érdemes felhívni a figyelmet. – Tanárként az alapvető emberi kíváncsiságot szeretném feléleszteni a diákokban. Minden ember kíváncsinak születik, gondoljunk az óvodás, kisiskolás gyerekekre, gyűjtik a gesztenyét, kavicsokat, bármit, beleugrálnak a pocsolyába, mindenre rákérdeznek, hogy mi és miért történik. Ha ez a kíváncsiság megmarad az emberben, akkor lesz belőle fizikatanár. Szeretném, ha minél többekben minél tovább megmaradna vagy visszatérne ez a kíváncsiság, hogy tudjon rácsodálkozni a teremtett világ izgalmaira és csodáira – mondja mosolyogva a fizikatanár.

Mészáros Péter fizikatanár 2025, portré (f.Magyaródi Milán)

Fotó: Magyaródi Milán

Lángok és lézernyaláb a templomban

Ha már a rácsodálkozásnál tartunk, azon is sokan meglepődnek, hogy a fizikai kísérlet, amely néha tűzzel, füsttel jár, miként illeszkedik a templomtérbe. Mészáros Péter úgy fogalmaz: amikor az Urat dicsérjük bármilyen egyházi alkalmon, gyülekezeti kiránduláson, szeretetvendégségben, akkor tehetjük ezt kísérleti eszközökkel is, amikor a teremtett világunkat kutatjuk, rácsodálkozhatunk annak rendjére. A fizikatanár többször ismertette már a hit és a tudomány összefüggéseit istentisztelet közben, például nemrég az idén háromszáz éves, Fejér vármegyei bodajki református templomban is szemléltetett fizikai-bibliai összefüggéseket. A pedagógus elmondja: amikor templomba, istentiszteletre hívják, maga a liturgia ugyanolyan, mint vasárnaponként, viszont az igehirdetés helyett kísérletekkel szemléltetett bizonyságtételt tesz fizika–informatika szakos tanárként és gépészmérnökként. – Öröm látni, hogy a Biblián alapuló fizikai kísérletek szemléltetésével és a vonatkozó magyarázattal minden korosztályt le lehet kötni, ahogyan elgondolkodnak és rácsodálkoznak a bemutatott jelenség összefüggéseire. Úgy tapasztalom, hogy egyre több lelkipásztor fűz bele természettudományos vonatkozásokat akár hittantáborok alkalmaiba, prédikációkba, mert így komplexebben fogják meg a világot – hívja fel a figyelmet.

A képgaléria alatt a kísérlet részletes leírását is elolvashatják.

Ráhangolódva Istenre – a tűztornádó modellezése

A kísérlethez szükséges egy fából készült forgó tálalótál, üzemanyagtartálynak egy befőttesüveg kupakja, üzemanyagnak pedig festékoldó szer. Meggyújtjuk az üzemanyagot, egy nagy arasznyi láng keletkezik. Megforgatjuk a tálat, legyezgetjük, kavargatjuk, megfújjuk, de a láng alig moccan. A Jóisten adott nekünk kreatív elmét és egy apró lyukakkal ellátott hengerpalástot, amit ráállítunk, és ezzel elkezdjük forgatni. A hengerpalást forgatáskor oldalról szívja be az oxigéndús levegőt. Ahogy forgatjuk, úgy csavarodik a láng és emelkedik. Mi is történt? Amikor magunktól próbáltuk fújni és kavargatni, nem akart nőni a láng. A saját erőnk és fantáziánk kevés, belefáradunk, elcsüggedünk. Nem tudunk az életünkért vagy másokért tenni. De ha kérjük az Urat, hogy mutassa meg, mi a terve velünk, van-e jobb ötlete, hogy szebbé tegyük az életünket vagy mások életét, akkor az Úr erre a kérdésre és kérésre megadja a választ, adja a más, szebb, értékesebb utat és ötletet, a természeti törvényt, csak rá kell hangolódnunk.

A fizikatanár felidézi azt is, amikor egy gyülekezeti eseményen kísérletezett, nem ő volt a fő műsorszám a meghívottak között. A lelkipásztor számára kétséges volt, hogy a kísérleti tűz, füst, lézer, lufi hogyan illik a szakrális térbe, de később, a bemutató után felismerte, hogy jól működött együtt a fizika és az Ige, hálás volt a bemutatóért és az értékes gondolatokért. Mészáros Péter tanulságos és izgalmas tapasztalatnak nevezi, mert a kezdeti kétség átfordult és értékes élménnyé vált minden résztvevő számára.

Mészáros Péter fizikatanár 2025, kézgyújtás tanteremben (f.Magyaródi Milán)

Iskolai kísérletbemutató

Fotó: Mészáros Péter archívuma

Eldönteni az első dominót

A jó tanár úgy tudja átadni a diákoknak az anyagot, ha kellően lelkes, mert akkor tud lelkesíteni is – vallja a szaktanár. Hozzáteszi: a lelkesedés átragad, és lehet, hogy a diák olyan dolgok iránt is elkezd érdeklődni a természettudományon belül, amikről a tanórán nem volt szó. – Ez egyfajta katalizátor szerep, ami fontos, hogy nem feltétlenül a tőlem kapott információ és tudás az, ami a diákban megragad, hanem eldöntöm benne az első dominókat, hogy elkezdődjön az érdeklődés, amikor már magától kérdez és utánanéz dolgoknak. Ebben tudatosan próbálok napról napra jobb lenni. Van, amikor sikerül – fejti ki.

Mészáros Péter fizikatanár 2025, interjú (f.Magyaródi Milán)

„A pólóm közepén matematikai integrálegyenletek láthatók a fényről, elektromosságról, mágnesességről. Felül és alul egy bibliai igeszakasz: »Akkor ezt mondta Isten: Legyen világosság! És lett világosság.« (1Móz 1,3.) Pedagógusként az a célom, hogy a fejekben is legyen világosság”

Fotó: Magyaródi Milán

A lelkesedéssel és lelkesítéssel összefüggésben Mészáros Péter megemlíti Öveges József fizikatanárt, akire példaképként tekint. Szerteágazó műveltségével és diákközpontú tanításával klasszikus népnevelő pedagógus volt, milliókat ültetett le a televízió-képernyők elé látványos kísérleteivel, amelyekhez olyan eszközöket használt, amelyek a szavajárása szerint „mindenki padlásán elérhetők”. A piarista szerzetes tanárnak győri vonatkozásai is vannak, ahol utcát is neveztek el róla. Mészáros Péter kiemeli, hogy a gyülekezetükben néhány héttel ezelőtt kísérték utolsó útjára egy hajdani presbiterüket, aki az egyik utolsó Öveges-tanítvány volt az országban. Hozzáfűzi, hogy a legtöbb kísérletező fizikatanár valamilyen fokon Öveges-tanítványnak vallja magát, az esetleges személyes kapcsolattól függetlenül, mert napjainkig hatással vannak a kísérletei, könyvei, módszerei. Mészáros Péter kitér arra is, hogy Győr városa néhány éve felvásárolt egy nagyobb Öveges-hagyatékot, amelynek feldolgozására és kiállításba rendezésére őt kérték fel. Az anyag kiadatlan könyvek kéziratait, magánlevelezéseket és más érdekes adalékot is tartalmaz a professzor életéből, például a közismert Heki kutyás tévéadás forgatókönyvét is. Mészáros Péter bízik benne, hogy hamarosan a nagyközönség is láthatja ezeket a kincseket.

Papír, olló és ragasztó

Amikor a hit és tudomány komplex kísérletezések kezdetéről kérdezzük Mészáros Pétert, elmondja: néhány éve a balatonfenyvesi családos táborban felmerült, hogy mutasson be kísérleteket. – Meglepődtem, mert nem volt nálam kísérleti eszköz, de volt a táborban papír, olló és ragasztó. Egy kis gondolkodás után különleges geometriai problémákat szemléltettem, aminek azt a címet adtam, hogy „keresztyén kísérleti élménymatek”. Amikor ez a közel egyórás interaktív előadás lezajlott, rádöbbentem, hogy vannak még olyan kísérletek, amelyeket alátámaszthatnak keresztyén gondolatok, Igék, kapcsolódik hozzá hitünk néhány kérdése és alapelve. Ma is ezt teszem, hogy a kísérleteket támasztom alá a bibliai vonatkozású gondolatokkal – idézi fel a történetet.

A képgaléria alatt a kísérlet részletes leírását is elolvashatják.

A Szentlélek munkálkodása – lézernyaláb-kísérlet

A kezemben lévő lézerből a falra vetül egy zöld fénypötty. De jó lenne valahogy láthatóvá tenni a levegőben lévő fénykardos nyalábot is! Egy füstgép beindításával láthatóvá válik a ködben a lézersugár, mert a mikroszkopikus vízcseppeken tükröződik, megtörik, oldalirányba is eltérül a fény, a mi örömünkre. Mi a párhuzam? A Szentlélek igazából láthatatlan. Mégis munkálkodik embereken keresztül, működik a cselekedeteinken, gondolatainkon át. A lézernyaláb szemlélteti a Szentlelket, a füstgép vízcseppjei az embereket jelképezik. Látszólag kicsik és jelentéktelenek vagyunk, de megcsillan, tükröződik rajtuk a „fény”. Legyünk mi is ilyen kicsi, de jelentős vízcseppek, hogy sugározni, közvetíteni tudjuk mások felé az Isten szeretetét, gondoskodását, a Szentlélek munkáját, és töltsük be a világot az Ige fényével!

Vizuális védjegy

Mészáros Péter sokfelé és sokféle helyszínen járt már a fizikakísérleteivel, iskolában, templomban, Forma–1-es pályán át a Keleti pályaudvarig. Elmondja, hogy jól rá tud érezni a közönsége igényire. Megfelelően össze tudja válogatni a magyarázatokat és összefüggéseket, amelyek az adott célközönségnek értelmesek. Megfogalmazása szerint a természettudomány és a hit nem ellentétei, hanem kiegészítői egymásnak. Ugyanazt a teremtett világot kutatja a teológus és a természettudós is, mindketten kérdeznek, a természettudós kísérletekkel kérdez. – Az igés póló mindig rajtam van, bárhová megyek, ez egyfajta vizuális védjegy, még a tanáriban is. A Jóisten brandje, aki alkotta a tudományt. Amikor kutatjuk a teremtés csodáit, próbáljuk felfedezni a mozaikokat, amit csak megköszönni tudunk neki, de a teljes képet az Úr látja – vallja meg a fizikatanár.

Mészáros Péter fizikatanár 2025, interjú 2. (f.Magyaródi Milán)

Fotó: Magyaródi Milán

Mészáros Péter ötvennégy éves, Bonis Bona díjas fizika–informatika szakos középiskolai tanár, gépészmérnök, a győri Mobilis interaktív élményközpont egyik szakmai tervezője, majd szakmai vezetője volt, jelenleg a Pápai Református Kollégium Gimnáziumában óraadó tanár. Szabadúszó pedagógusként közvetíti az Igét iskolai fizikatanítással, tanártovábbképzésekkel, kísérleti bemutatókkal, egyéb projektekkel. A tudomány és hit egységét mutatja be szerte az országban, világi és egyházi táborokban, fesztiválokon, gyülekezeti alkalmakon. Felesége jogász, lányuk a Budapesti Műszaki Egyetemen tanul. Mészáros Péter 1976-tól családjával együtt tagja a Győr-szabadhegyi gyülekezetnek, presbiter.