Elkezdődött az idei Bárka tábor július 3-án. Az első két összevont turnusnak a Fonyódligeti Erzsébet-tábor adott otthont, több mint négyszáz gyermek üdülhetett a Balaton partján. A Bárka tábort – ebben az évben először – az Erzsébet-tábor közreműködésével szervezték meg, témái a reális célkitűzések, illetve Isten arcvonásai. Ezekről és a tábor küldetéséről beszélgettünk szervezőkkel, segítő munkatársakkal.
Fonyódligetre a tábor második napján érkeztünk meg, ahol már zajlott a reggeli áhítat. A közös imádságot és éneklést követően a gyerekek kisebb-nagyobb csoportokban vettek részt a foglalkozásokon, közös kalandokban. Kovács Nikolettát, a Bárka tábor szakmai vezetőjét először az új, a megszokottnál nagyobb helyszínről kérdeztem. A fonyódligeti Erzsébet-tábor jelenleg két turnust fogadott be, négyszázhúsz gyermek vehet itt részt a színes programokon. A nagyobb terület miatt több szolgáltatást tudnak igénybe venni, több gyermek és felnőtt stábtag segíti a közösségépítést és a kikapcsolódást is. Az ötnapos együttlét élményekben gazdag nyaralást nyújt a gyerekeknek, és ahogy Nikoletta fogalmaz, nekik, stábtagoknak is. – Úgy tapasztaljuk, hogy a fiatalok szívesen térnek vissza, van olyan résztvevőnk, akinek a kezén még ott a tavalyi karkötő.
– A tábor erőssége a pozitív és biztonságos közösség. Év közben is azon vagyunk, hogy a Bárka táborban tapasztalt, élménypedagógiai módszereken nyugvó, lelkiségben gazdag programokat szervezzünk, másrészt a kísérőknek is nyújtunk képzéseket. Hiszünk abban, hogy ez a módszertani megközelítés az intézményekben is sikeres lehet. A Bárkában a kis csoportokat fészeknek hívjuk, egy fészekben húsz-huszonöt gyerek van, ők egész héten együtt mozognak, amelynek jelentős közösségformáló ereje van – fejtette ki Kovács Nikoletta. Idén a nagyobb táborozó létszám miatt több stábtag vesz részt a közös kikapcsolódásban. Ebben segítséget jelent, hogy ezúttal is csatlakoztak hozzájuk új segítők és olyanok, akik új szerepkört látnak el a Bárka fedélzetén. Kovács Nikoletta elmondta, hogy több újítással készültek. A speciális igényű gyerekekkel szakember foglalkozik. A stábtagoknak is van lelkipásztoruk, aki segítheti őket a fedélzeten. A közös foglalkozások színesítésére pedig bibliai témájú kártyacsomagot készítettek.
A tábor elnevezését Nóé bárkája inspirálta, a bárkán utazókat Isten hívta el. A Bárka táborban minden táborozó titulust kap, amikor megérkezik. A gyerekek a bárka matrózai, a lelki vezetők a halászok, a táborozók szükségleteiért felelős munkatársak a fedélzetmesterek, a szabadidős játékok koordinátorai a kormányosok, a délelőtti élménypedagógiai foglalkozások vezetői a kapitányok, a turnusok vezetői a felfedezők, a zsinati hivatal munkatársai, akik a tábori részvétel és programszervezés feltételeit teremtették elő, a hajóácsok. Minden turnusban dolgozik egy egészségőr, illetve alkalmanként a sajátos nevelési igényű táborozókra szakosodott szakértő, valamint a gyermekeket kísérő révkalauzok. A gyerekek a Magyarországi Református Egyház önkénteseinek és a Kalandok és Álmok Szakmai Műhely munkatársainak köszönhetően élménypedagógiai fejlesztő foglalkozásokon és jól szervezett szabadidős programokon szerezhetnek életre szóló élményeket.
A fonyódligeti helyszínen hárman szolgálnak missziós lelkipásztorként, felosztották egymás között a feladatokat. Egyikük, Janiné Sándor Kincső különlegesnek írta le a helyzetét, mert az Erzsébet Alapítvány megbízottja is, ahol programtanácsadóként a lelkiséget képviseli. A Bárkában feladatai közé tartozik a lelkiségért felelős testvérek felkészítése, emellett az egyik turnus missziós lelkipásztoraként is szolgál. – A napjaink áhítattal kezdődnek, amelyeket a tábor mottója mentén építünk fel. Például, hogy Isten az emberek között is megtalálható, átélhetjük azt, hogy gondoskodik rólunk, akár az embertársaikon keresztül. Azzal is foglalkozunk, hogyan működik a megbocsátás, a harag. Mindig próbáljuk az aktuális helyzeteket is behozni az áhítatokba. A közösségi élmények révén hamar szövődnek barátságok, a kisebb csoportokban sokkal erősebb személyes kapcsolódások alakulnak ki – árulta el Janiné Sándor Kincső.
Egy Eszter nevű önkéntessel arról beszélgettünk, hogy a Bárka minden turnusában egy nagy kerettörténet kapcsán zajlanak az események. – A mi turnusunk esetében a kiscsoportok egy-egy égitest képviselői. Kreatív kormányosaink kitaláltak egy magyarázatot, hogy mi a bolygók és égitestek általános riadókészültségi alakulata vagyunk, akik különféle feladatokkal és kihívásokkal találkozunk. A mai áhítattal úgy kapcsoltuk össze intergalaktikus missziónkat, hogy Isten gondviselésére hívtuk fel a gyerekek figyelmét, hogy nehéz helyzetekben is tudjanak figyelni Istenre, aki akkor is megtartja őket, amikor veszélyben vannak. A másik turnus a természetvédelemmel foglalkozik. Ők ehhez kapnak feladatokat: a földön küzdenek azért, hogy megmaradhassunk. A két történet összeillik a teremtésvédelemmel, amit mi is próbálunk az áhítatokba felvillantani – fejtette ki az önkéntes.
A Bárka táborban kiemelt szerepe van a lelki egészség megőrzésének. Váradi Zsuzsanna egészségfejlesztőt kérdeztem a szolgálatáról. Számára az idei a hatodik alkalom, amikor részt vesz a táborban. Fontosnak nevezte azt, hogy a fiatalok minél inkább az egészséges életmód felé mozduljanak el, amelyhez információra van szükségük. – Sajnos sem az oktatás, sem a szülői, otthoni környezet nem feltétlenül garancia arra, hogy ezt megkapják, és itt ennek szeretnénk teret adni. Hivatásomnak érzem, hogy az egészséget, az egészségkommunikációt pozitív irányba fordítva a gyerekek minél többet tudjanak meg, és később felelős döntéseket tudjanak hozni – mondta el.
A gyerekek szerinte egyre nyitottabbak az egészségfejlesztési programokra. A koncepción minden táborban változtatnak kicsit, hogy a résztvevők más élményekkel gazdagodjanak, és bővítsék rálátásukat a különböző kérdéseikre, amelyek akár egyénileg, akár közösségben foglalkoztatják őket. A lelki egészség és a döntési helyzetek állnak a fókuszban ezen a héten. Ezt egy különleges tematikán keresztül mutatják be a táborozóknak: a gyerekek egy Facebook-profilon keresztül egy kitalált karakter döntéseiről szavazhatnak, akinek ennek megfelelően folytatódik a története, épül a közösségi oldala. Váradi Zsuzsanna azt mondja, hogy a történet szövögetéséből ő is sokat tanul, rugalmasságra is tanítja, hiszen alkalmazkodnia kell az igényekhez és mérlegelnie kell a lehetőségeket. A lelki egészség azért is hangsúlyos eleme az egészségfejlesztési programoknak, mert a Bárkába sokféle családi hátterű gyermek érkezik. Az idei tábor mottóját az önismeret és a döntési lehetőségek mentén illesztik be a közös foglalkozásokba. Úgy fogalmazott: Istent is akkor tudjuk megismerni, hogyha ismerjük az arcvonásait, tudunk róla dolgokat, emellett az önismeret is nagyon fontos, hogy tisztában legyünk azzal, mi hogyan reagálunk bizonyos helyzetekre.
Kisturi Eszter, a Gyömrői Református Egyházközség beosztott lelkipásztora a gyülekezet szolgálóinak gyerekeivel érkezett a Bárka táborba. A nyolc és tizenkét év közötti fiatalokkal úgy készültek a nyári kalandra, hogy Eszter szervezett egy bárkás délutánt, ahol alkalmunk volt megismerkedni egymással és a bárkás élménypedagógiai módszerrel. – Ezen az alkalmon a bárkás tábori élményt próbáltam átadni, amit két évvel ezelőtt megtapasztaltam. A szülőkkel is beszélgettem, akik így jó szívvel engedték el a gyerekeket. Van olyan gyermek, akinek ez az első ottalvós tábora, és az első ilyen alkalom izgalmas mind a szülők, mind a gyerekek számára. Egy hét együttlét összekovácsolja a közösségeket. Nekem lelkipásztorként az a célom, hogy sikerüljön elmélyíteni a közösen megélt élményeket, mert így közelebb kerülhetünk Krisztushoz. Célom a táborban és otthon, a gyülekezeti szolgálatban is az, hogy együtt sétáljak az emberekkel azon az úton, amelyet a Krisztus-követés jelent. A Bárkában ebbe beletartozik a játék, az esti bohóckodás is. Emellett az is, hogy én vagyok az, aki határokat szab, hogy azok között biztonságban érezhessék magukat a gyerekek. Ilyen határ a lefekvés ideje is. Ez nem tesz népszerűvé, de reggel, amikor még így is mindenki fáradtan ébred, a gyerekek is megértik, miért volt fontos az esti szigor. Az együtt töltött idő hozadéka az is, amikor megértéssel odalépünk egymáshoz, reagálunk egymás érzéseire, gondolataira. Ezek a tapasztalások segítenek elmélyíteni az emberi kapcsolatokat és kapcsolódni egymáshoz úgy, ahogy Krisztus is kapcsolódott hozzánk – hangsúlyozta.
A tábor helyszínén egymás mellett több sportpálya, szabadtéri szórakozási lehetőség várja a gyerekeket. A kötélpályánál Bányai Sándor élménypedagógiai foglalkozást tartott, amelynek célja a szociális kompetenciák fejlesztése, nevelési értékek átadása közösségben, aktív, cselekvő tevékenységen keresztül – fejtette ki a Kalandok és Álmok Szakmai Műhely vezetője, aki immár hatodik éve felelős a projekt szakmai megvalósításáért. A gyerekeket szokatlan helyzetbe hozzák, amelyek kimozdítják őket a komfortzónájukból. Ez többnyire keretmesébe ágyazott feladatok formájában zajlik. A feladat hangsúlyos része az, amikor feldolgozzák a játékos vagy sportos csoportos foglalkozást. Irányított kérdésekkel vonják be a fiatalokat a beszélgetésbe. Bányai Sándor kiemeli, hogy a gyerekek gyakran nehezen fogalmazzák meg az érzéseiket, ezért eszközöket használnak, amelyek segítségével kifejezhetik magukat. Szerinte ez egy folyamatos tanulás. A motivációt a foglalkozásnak kell nyújtania, amelynek érdekesnek, izgalmasnak, kihívásban gazdagnak kell lennie, hogy utána a gyerekek tele legyenek érzelmekkel. Az élménypedagógiai alkalmak segítik őket abban, hogy azonosítsák és kifejezzék, mit éreztek egy feladat végrehajtásakor.
Bányai Sándor elmesélt egy áttörést jelentő történetet is. Az egyik táborukban egy kislány eleinte csak kuporgott a pálya szélén, senkivel sem volt hajlandó párba állni, de ott maradt és figyelt. Hallgatta, hogyan végzik el a feladatot a többiek, biztatták egymást. Látta, hogy a többiek élvezik a feladatot, némi bátorítás után Sándorral végigment a pályán, utána a többieknek is el tudta mondani, hogyan élte azt meg. – Nagyon apró, de fontos lépés volt, bevonódott a közösségbe. Megtapasztalhatta, hogy bízhat egy felnőttben, a társaiban, akik előtt szavakkal kifejezhette az érzéseit. Felemelő és megható élmény volt mindannyiunknak. Hangsúlyosnak érezzük, hogy a gyerekek el tudjanak indulni ezen az úton. A Magyarországi Református Egyház Zsinati Irodája a Bárka Táborban résztvevő intézményeknek továbbképzéseket biztosít, ingyenesen elérhetővé téve a Kalandok és Álmok Szakmai Műhely akkreditált továbbképzéseit, hogy az a pedagógus, aki látta megnyílni az élménypedagógiai foglalkozás hatására a gyerekeket, maga is megtanulja a szükséges eszköztárat használni. Így nem csupán öt napig, hanem egész tanévben lehetséges a fejlődés – mondta Bányai Sándor.
A táborról készült fotógaléria a képre kattintva nyílik meg.