Jelentősen átalakultak a médiafogyasztási szokások az utóbbi években, és ha akar is üzenetet közvetíteni egy film készítője, nem biztos, hogy az eljut a befogadóhoz – erről is beszélt Dudás Viktor filmszakértő, aki Molnár Ambrus vendége volt a Világ/nézet eheti adásában.
A filmek és sorozatok világa sokak számára a kikapcsolódást jelenti a hétköznapokban. Fontos, hogy a képi világ mögötti tartalmi üzenettel is foglalkozzunk, a kérdés csak az: minden filmnek van előre meghatározott üzenete? Dudás Viktor szerint minden médiatermék elsődleges célja a haszonszerzés.
– A médiatermékek annyira hétköznapi eszközökké váltak, hogy a befogadásukhoz meg se állunk: a buszmegállóban, sorbanállás közben, tömegközlekedési eszközön fogyasztjuk őket – mondta a szakember, aki szerint a közösségi média megjelenésével a befogadói esztétikumérzék is lényegesen alábbhagyott.
A médiatermék a befogadóban a kielégülés érzetét próbálja kelteni, és ha valami értéket akar is közvetíteni a készítő, nagyon bizonytalan, hogy az eljut-e a befogadóhoz, amikor nagyon rövid 15-20 másodperces videókat nézünk, gyorsan lépünk tovább a következőre, és ezek egymás után oltják ki egymás hatásait, ütik ki az egyik-másikban meglévő fontos gondolatokat – osztotta meg Dudás Viktor.
Arról is beszélt, hogy régebben a sorozatok vetítési ideje meghatározó volt, és rengetegen nézték egyszerre ugyanazt, de a streamingszolgáltatóknak köszönhetően ennek a rituáléja elveszett. A család tagjai a nappaliban ülve mind saját külön médiatartalmat fogyaszthatnak, társas magányba merülve – tette hozzá. Úgy véli, ma már egy sorozatnak ahhoz, hogy az egész világot áthassa, nagyon szélsőségesnek kell lennie valamiben, például ilyen volt a Squid Game, ami az erőszak egy szélsőséges formáját jelenítette meg.
Problémának tartja azt is, hogy az emberek, ha el is mennek moziba, már alig beszélgetnek a filmről, már kifele menet a telefonjukat nyomkodják némán. Arra ösztönöz mindenkit, hogy ha megnéz egy filmet, beszélgessen róla valakivel.
A filmekkel kapcsolatban is kell alakuljon bennünk egy erkölcsi védőernyő, amit a család vagy más emberek segítségével tudunk felépíteni – véli a filmszakértő, aki szerint nem feltétlenül kell vallási téma ahhoz, hogy egy film tudja képviselni a keresztyén értékeket.
Figyelmeztetett arra is, hogy az élet túl rövid ahhoz, hogy rossz filmet nézzünk, és azt javasolta, hogy ne dőljön be senki az algoritmusoknak, mindenki igyekezzen a saját szerkesztője lenni.
A műsorban persze sok további érdekes kérdést is feszegettek: Milyen különbségek vannak az amerikai és európai filmkészítés között? Vannak-e még olyan filmek, amelyek mintaként szolgálhatnak a világlátáshoz? Jó-e, hogy egyre több filmet nézünk meg, hogy tartsuk a lépést másokkal? Ki a felelős azért, hogy jól fogyasszunk médiatartalmat? Mit mond a Biblia a szórakozásról? Ezekre a kérdésekre is hallhatnak válaszokat a Világ/nézet e heti adásában.
Ürességből erőforrás
Az emberi kapcsolatok nélkülözhetetlenek az életünkből. Az erős családi, baráti vagy házastársi kötelékek nem csupán érzelmi támogatást nyújtanak, hanem hozzájárulnak a személyes fejlődésünkhöz is. Az idő múlásával azonban előfordulhat, hogy ezek a kapcsolatok elfáradnak és különböző kihívásokkal szembesülnek. Baumann Ibolya viselkedéselemzővel beszélgetett a Világ/nézet legújabb adásában Molnár Ambrus.