A Zsinat 2013-ban az úgynevezett lelkésztörvényben helyreállította, reformálta a lelkészbeiktatás törvényes rendjét: a lelkipásztor beiktatással kezdi a szolgálatát. Így kerül helyére, hogy a lelkészbeiktatás alkalmával nemcsak jelképesen adja át az esperes az egyházközség pecsétjét és a templom kulcsát, hanem akkor foglalja el hivatalát a megválasztott lelkész. Mindezt az egyházmegye közösségének megerősítésével: ezért végzi a beiktatást az esperes és ezért vannak jelen a lelkésztársak. A beiktatás a hivatalos úton való elhívás (vocatio ordinaria) megerősítése. „Akiket pedig megválasztottak, azokat a vének nyilvános istentiszteleten és kézrátétellel iktassák be." (II. Helvét Hitvallás)
 Hat évtizede (!) még élt ez az ősi rend. Igaz, az évszázadok alatt változott a forma, de az alapvető rend az óegyháztól kezdve ez volt: a lelkipásztor beiktatással kezdi a szolgálatát. Aztán a kommunista állam beavatkozott az egyház rendjébe. Jó pár évig nem volt lelkészszentelés. A fel nem szentelt lelkészeket beiktatni sem lehetett, így ideiglenesen, püspöki engedéllyel szolgáltak. Végeztek mindent, de beiktatás nélkül.
Hat évtizede (!) még élt ez az ősi rend. Igaz, az évszázadok alatt változott a forma, de az alapvető rend az óegyháztól kezdve ez volt: a lelkipásztor beiktatással kezdi a szolgálatát. Aztán a kommunista állam beavatkozott az egyház rendjébe. Jó pár évig nem volt lelkészszentelés. A fel nem szentelt lelkészeket beiktatni sem lehetett, így ideiglenesen, püspöki engedéllyel szolgáltak. Végeztek mindent, de beiktatás nélkül.
Amikor végre megtörténhetett a felszentelésük, a sok éve szolgáló lelkészek beiktatását valami más ünnephez, például templomfelújításért való hálaadáshoz kötötték, meghívva a többi gyülekezetet, püspököt is. Így lett a lelkészbeiktatás a lelkésznek való köszönetmondás is, ajándékkal, új palásttal. Néhány évtized alatt ez lett a lelkészbeiktatás mintája. Általánossá vált, hogy a lelkészt hónapok, évek múltán iktatták be. Akkor, amikor „nagy" ünnepet lehetett tartani. Vagy amikor a püspök ráért... S nem vettük észre, hogy az egyház ellenségei által kikényszerített, sajátos történelmi helyzetben kialakult gyakorlat már mintává lett, „szent hagyománnyá".
A többi egyházi tisztségviselőt a szolgálatba lépése alkalmával beiktatják. A gyülekezeti lelkészt miért nem? Mert nagy ünnepet kell szervezni? Kinek? Hát nem egyedül Istené a dicsőség? Ünnep a lelkészbeiktatás akkor is, ha az a választás lezárását és a szolgálatba való belépést jelenti. Sőt: így helyén való ünnep! Akár hétköznap tartott istentiszteleten.
Egyébként olyan lesz, mint az az esküvő, amely több évi együttélés után történik. Persze ez is esküvő. A „vőlegénynek" és a „menyasszonynak" is jelentős fordulópont. Mégis formálissá válik az. A lényegen már túllépve, sokszor a külsőségekre kerül a hangsúly. Valamit pótolni kell...
Ha a beiktatás nem a szolgálat megkezdésekor van, akkor az ősi rendet felborító, majdnem felesleges, sőt nevetséges és megbotránkoztató elemeket is hordozó ünnepséggé válhat. Mert a lényege már elveszett. Ezért kerülhet a hangsúly az Isten előtti hálaadás és könyörgés helyett az ember ünneplésére. (Vajon mitől lettek annyira lelkészközpontúak a gyülekezeteink?)
Az elromlott gyakorlat folytatására nem lehet érv: a püspök akkor ér rá! Hiszen az esperes iktatja be a lelkészt! De az sem, hogy mindenütt ez a hagyomány! Hiszen ezt a „hagyományt" az egyház ellenségei kényszerítették ránk, alig fél évszázada!
Pedig ilyen és hasonló érvekkel bíráljuk felül mindmáig a teológiai és jogi érveket! Hiteles-e így emlékeznünk az ötszáz éves reformációra? Ha nem hajtjuk végre a Zsinat által törvénybe foglalt reformációt, van-e még értelme hangoztatni „az egyháznak szüntelenül meg kell újulnia" elvét? Milyen könnyű a reformációról beszélni, és milyen nehéz azt megélni... Néhány évtizedes „hagyomány" által velünk él az egyházromboló múlt. Szabad azon változtatni!
Futó Zoltán
A szerző sarkad-újteleki és mezőberényi lelkipásztor, tiszántúli zsinati tag. A cikk megjelent a Reformátusok Lapja 20017. november 12-i számában.