A karácsony közeledtével vásárlási lázban ég a világ, mindenki a szeretteinek való ajándékokat keresi. Az online és offline felületekről ömlenek ránk a hirdetések, akciós lehetőségek. Plicher Zoltán ügyvezető igazgató, a budapest-pasaréti református gyülekezet presbitere osztotta meg tapasztalatait az év végi vásárlási rohamról és a keresztyén vállalkozói lét huszonegyedik századi valóságáról.
Hogyan maradhat meg a karácsony és az advent szentsége a nagy ajándékkeresés és -vásárlás közepette?
Mindennap ki kell lépnünk a csendes „belső szobánkból”. Hívő keresztyén emberként mi is részt veszünk a világ körforgásában. Csak az nem mindegy, hogy miként. Rengeteg hatásnak vagyunk kitéve. Tévé- és rádióreklámok, internetes bannerek, óriásplakátok, közösségimédia-kampányok, hogy csak néhányat említsek. Persze hívő emberként is nyitott szemmel és füllel kell járnunk, hiszen senkinek sem mindegy, mit mennyiért tud megvásárolni. Azonban résen is kell lennünk, mert sokszor sajnos csak ámítás az akciós ár. Ebben a nagy média- és reklámzajban sajnos pont a lényeg szorul háttérbe, a karácsony igazi jelentősége. Immár huszonegy éve foglalkozom ajándékozással az üzleti életben. Sajnos nekem is pont akkor a leghangosabb az életem, amikor a legcsendesebbnek kellene lennie. Minden zaj ellenére azonban reggelente olvasom a Bibliát, hogy legalább akkor ott, a „belső szobámban” legyen némi lelki felkészülés, ráhangolódás az ünnepre. A magánéletemben, a munka után, már nem is kívánkozom a zsivajba, tömegbe. Keresem az alkalmat, hogy hol és mikor tudom esetleg úgy megvásárolni a szeretteim ajándékait, hogy lehetőleg a leggyorsabban és leghatékonyabban végezzek vele.
Hogyan kövesse a Biblia tanítását az ember, miközben pénzt költ?
A két dolog véleményem szerint úgy kerülhet összefüggésbe, ha a pénztárcánkat is az Úr kezébe tudjuk tenni, tőle kérve, hogy ossza be javainkat. Aki naponta kezébe veszi a Szentírást és imádkozik, az az ember Isten tenyeréből tudja elvenni mindennapi szükségleteit is.
Sokan tekintenek úgy a marketingre és az üzleti életre, mint a manipuláció és a mindenek feletti profitszerzés ördögi világának részére, amely összeegyeztethetetlen a hittel és az Istennek tetsző életformával. Hogyan férhet meg a kettő mégis egymás mellett?
Magam is foglalkozom marketinggel, hiszen hozzátartozik a szakmámhoz. Véleményem szerint az a legfontosabb, hogy igazat mondunk-e. Ahhoz, hogy hívő keresztyén emberként, tisztességes vállalkozóként helyünk legyen a világban, elengedhetetlen, hogy megismertessük kínálatunkat, szolgáltatásainkat. Viszont nem tehetjük ezt mindenáron, hamisan, hanem csak az igazsághoz ragaszkodva, mert különben hívő emberekként hiteltelenekké válunk. Ez pedig nem lehetséges Istennel szemben, akihez mindennap imádkozunk.
Mi az ismérve az életében annak, hogy keresztyén üzletember?
Nálam ez folyamat volt. Lépésről lépésre értettem meg, hogy mit kell tennem, illetve mit nem szabad tennem. Komoly döntéseket kellett hoznom, a Bibliám tele van írva dátumokkal és élethelyzetekkel, hogy mikor és miben vezetett az Isten. Az irodában hétfőnként úgynevezett hétindítót tartunk. Minden munkatárstól megkérdezem, mi történt vele, van-e olyan dolog, amiért imádkozhatunk, és a beszélgetést követően mindenkiért imádkozom, hálát adok az elmúlt hét és az aktuális hét ajándékaiért. Nem mindenki hívő, de ha felsejlik, hogy esetleg elmarad a hétindító imaalkalom, megkérdezik: „Ma nem lesz?” Mert igénylik és várják, ami nagyon jó érzés, mert így tudom közvetíteni feléjük mindazt, amiben hiszek. Továbbá nem vállalok el minden munkát. Aminek az üzenete ellentétes a Biblia tanításával, arra nemet mondok, ha nem tiszta, arra is, vállalva érte akár a pénzügyi veszteséget is. Amennyiben nem ezt tenném, hogyan állhatnék meg az én Uram előtt? Hiszem, hogy amit a világ elvesz, azt Isten bármikor kipótolhatja. Hinni és bízni kell Istenben minden körülmények között.
Fekete november után karácsony közeledtével milyen tanácsot adna az ajándékkeresőknek, hogyan vásároljanak vagy hogyan ne vásároljanak szeretteiknek?
Nem szeretem a „Black Friday” jelenséget. Éppen ezért mi például az ökotermékeinkre „Green Friday” akciót hirdettünk, hogy egy bizonyos hétvégén minden környezettudatos termékünket kedvezménnyel lehessen megvásárolni. Amerikában, ha megnézzük, szinte tapossák egymást az emberek bizonyos árukért, a legnagyobb online webáruházak félelmetes összegeket keresnek egyetlen hétvége alatt. Sajnos mi, emberek generáljuk ezt a jelenséget, szinte mindenki visszaszámol, és ahogy elkezdődik az akció, egymást tapossuk, hogy a miénk lehessen a vágyott ajándék. Egy termék mindenáron való megszerzése sajnos sokakat bilincsbe ver. Elgondolkodtam azon, hogy mi lenne, hogyan telne egy ünnep, ha olyan ajándékokat adnánk egymásnak, mint a minőségi idő vagy a türelem, vagy egy látogatás, odafigyelő beszélgetések és még sorolhatnám. Olyan ajándékok ezek, amelyek ebben a rohanó világban elfogytak, pedig nagy szükség lenne rájuk.
Önnek idén mi lenne a legszebb karácsonyi ajándék?
Számomra a legszebb ajándék az lesz, hogy a saját házunkban együtt tölthetjük a szentestét a négy gyermekünkkel, valamint választott párjaikkal. Édesanyám is velünk lesz az ünnepen, illetve csatlakozik még unokatestvérem is a családjával, és hiszem, hogy Jézus is köztünk lesz. Igei alkalom, éneklés, imádság, hálakör, ajándékozás, beszélgetés, játék szerepel a terveinkben. Én ennél szebb ajándékot elképzelni sem tudok magamnak. Ezt a szívbéli örömöt kívánom minden kedves Olvasónak is!